Mi az oktatás jövője a mesterséges intelligencia korában? Továbbképzést szerveztünk kollégáinknak
Június 3-án oktatóink a nagy nyelvi modellekről (LLM) és a mesterséges intelligencia felhasználásáról tanultak a Budapesti Corvinus Egyetem szakértőinek segítségével.
Mi az MI? Mire képes és mire nem? Miért félünk az MI-től, és mit tehetünk ezzel? Milyen a jó „prompt”, és hogyan használhatjuk ezt az oktatói munkánkban? Hogyan változik az oktatói szerep az MI elterjedésével? Hogyan használhatják a hallgatóink a tanulás során?
Június 3-án ilyen kérdéseket jártunk körül a PTF oktatóinak szervezett MI és oktatásmódszertani továbbképzésen.
A napot Juhász István, a PTF informatikai felelősének előadása indította Mi az MI? témában. Arról hallhattunk:
Mire képes és mire nem?
Példák erősségekre és korlátokra (tévedések, hallucináció, nem ért)
Félelmek vs. lehetőségek – miért félünk az MI-től, és mit tehetünk ezzel
A promptolás alapjai
Mi az a „prompt”?
Mik a jó prompt jellemzői (kontextus, cél, szerepkör)?
A második blokkban Eszes Fruzsina és Pongor-Juhász Anna Orsolya, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatásfejlesztési és módszertani szakértői tartottak előadást Oktatói szerepek és tanulási folyamatok újragondolása a mesterséges intelligencia korában címmel. Olyan témákról hallottunk és beszélgettünk mint:
A generatív MI felsőoktatásra gyakorolt hatásai – kihívások és lehetőségek
Oktatói szerepek, feladatok és attitűdök változása az MI megjelenésével
Pedagógiai alapelvek az MI integrációjához
MI-eszközök a kurzustervezésben és számonkérésben
Etikai és intézményi kérdések a felelős MI-használattal kapcsolatban
A délutáni blokkokban Juhászné dr. Kun Judit, a Semmelweis Egyetem oktatója gyakorlati példákon keresztül mutatta meg, hogyan taníthatunk és tanulhatunk a mesterséges intelligencia segítségével.
Hogyan segítheti az MI a tanulást?
Hogy csinálják a profik?
Milyen eszközöket és mire használhatunk?
A mesterséges intelligencia komoly lehetőségeket és jelentős kihívásokat hoz az élet minden területén. A felsőoktatás szinte minden szintjét, eljárást újra kell formálni – legyen szó oktatásmódszertanról vagy a hatékony és becsületes számonkérésről. Ez a továbbképzés egy hosszú folyamat egyik első állomása volt.


